Tredje vaccin 💉🩠 || Min sociala fobi ihop med min autism

IgÄr hade jag min Teresa- terapi. Passet kördes pÄ Lindö, men det kÀndes inte 100% dÄ min kropp inte hÀnger med sÄ jÀttebra lÀngre.
Men det kanske beror pÄ att min trÀning Àr rÀtt oregelbunden nu nÀr det knte Àr regelbunden trÀning pÄ Friskis. Tur nog sÄ Àr det i alla fall drygt 3 veckor kvar tills Friskis drar igÄng med höstschemat- och som jag lÀste pÄ Krisinformation- sÄ kommer skiten inte (Corona) att kunna utrotas- sÄ jag hoppas pÄ att mÄnga fortsÀtter vaccinera sej. Det kommer jag göra, Àven om det blir i höst eller i vÄr dÄ man ska fÄ en tredje dos- för att Friskis kan fortsÀtta hÄlla innepass Ätminstone sÄ inget blir som det blivit de senaste Äret med instÀllda pass och sÄnt pga restriktioner.

Jaja. Nog om det. IgÄr efter trÀningen skulle jag ner till sjukhuset och Àta pizza hos en person. PÄ ditvÀgen sÄ saktade jag ner farten med med scooter pÄ cykelvÀgen för jag sÄg lÀngre fram att en gubbe med tvÄ chihuahua inte höll koll pÄ dom dÄ han var fokuserad pÄ sin mobil och hundarna fritt i flexikoppel.
SÄ jag saktade ner. Dels för att han inte fokuserade pÄ hundarna och för att jag vet att hundar kan reagera olika pÄ bÄde ljud och vibrationer i marken pÄ saker, sÀrskilt om det Àr nytt för dom.
SÄ jag saktade in och tÀnkte försiktigt köra förbi, för tÀnkte att han sÄg mej sen, men nej, och jag ville inte köra 4 km/ h efter han in till stan.
SĂ„ plötsligt blev hundarna arga pĂ„ mej och gjorde utfall och gubben tappade mobilen och försökte dra in sina hundar, men har verkade inte ens kunna dra in tvĂ„ smĂ„hundar

SÄ efter jag hade passerat sÄ gasade jag pÄ igen, men dÄ var ju hundarna efter och gubben helt förbannad pÄ mej!
- vad hade jag gjort för fel? Jag har vart snÀll
Och visat hÀnsyn och sÄ fÄr man skit tillbaka för att han inte kunde hantera sina hundar?
Han var kring 40 Ă„rs Ă„ldern


Men jag kom inte sÄ lÄngt, utan efter nÄgra meter kom tvÄ cyklister, ca 40 ÄrsÄldern och bÄda var Àrrade i ansiktet och hade tatueringar i ansiktet osv.- och dom hade ju sett detta och bara "visa hÀnsyn förfan. Du skrÀmde hundarna- vill/- ska du ha stryk eller?" Sa de och viftade med nÀve och hand mot mej.. men jag drog snabbt dÀrifrÄn..
Nu gÄr ju inte min scooter mer Àn 20km/h.
Men blev BĂ„de rĂ€dd Ă„ ledsen samtligt. GrĂ€t hela vĂ€gen och sen dess har jag blivit bĂ„de osĂ€ker och mer rĂ€dd för mĂ€nniskor.

Det Àr Tack vare bÄde Teresa och Ulrika Senaste Ären som har hjÀlpt mej loss nÀstan helt frÄn min sociala fobi dÄ vi har pratat mycket om min diagnos (som Àr rÀtt ny för mej fortfarande dÄ det kommer nya överraskningar varje dag med svÄrigheter som man inte kan hantera- som t ex detta i stan igÄr) och de följer mej ibland ut till busshÄllplatsen vid Friskis eller en bit hem, eller skjutsar hem mej eller att vi gemensamt gÄr ihop frÄn platser dÀr det Àr folk och sÄ.

Ja jag Àr rÀdd för mÀnniskor igen efter igÄr!
Jag Ă€r ju sĂ„ kĂ€nslig och mina sociala svĂ„righeter i diagnosen orsakar att jag inte kan hantera eller slĂ€ppa det som hĂ€nt och vissa omrĂ„den, som med mĂ€nniskor, att hantera saker Ă„ tinh man blir utsatt för, mĂ„ste man nĂ€stan göra en omstart pĂ„ och bygga upp trygghet och förtroende för att kunna vĂ„ga bli sjĂ€lvstĂ€ndig igen


Hoppas verkligen Ulrika kommer tillbaka Ă„ leder spinningen snart- det sa hon igĂ„r iaf att hon ska, inom kort. SĂ„ dĂ„ har jag iaf henne och Teresa att "ta skydd" hos- Ă€ven om Friskis för mej Ă€r min trygghetszon och mĂ€nniskor dĂ€r Ă€r snĂ€lla, sĂ„ kĂ€nner jag mej Ă€ndĂ„ rĂ€dd bland folk. Även dĂ€r, för det har hĂ€nt tidigare att jag Ă€r osĂ€ker bland folk pĂ„ stĂ€llen som Ă€r
Mitt andra hem
 ❀
Hoppas de andra ledarna som vet vad som hÀnde igÄr, om de hann lÀsa, förstÄr om jag kommer tyda mej lite till dom kommande tiden, sÄ jag slipper vara ensam bland mycket folk. Att kanske fÄ stanna nÄgra minuter i hallen till alla har gÄtt, utan att ha nÄn ursÀkt eller dricka massa i vÀntan pÄ att alla ska gÄtt ut. - för jag menar inte att vara stalker helt
Plötsligt bara för att jag vill tyda mej till personer som jag kÀnner mej trygg med,
Respekt för eller förtroende för, hehe.
Utan det Ă€r mitt sĂ€tt att försöka jobba pĂ„ min sociala fobi. Att vara i nĂ€rheten bland tryggheten om nĂ„got hĂ€nder. Och Även om man inte kĂ€nner varann sĂ„ sĂ„ Ă€r vissa personer Ă€ndĂ„ en trygghet för mej för de Ă€r snĂ€lla Ă„ trevliga och verkar sĂ„ enkla att ha och göra med sĂ„ nĂ€r man vĂ€l byter nĂ„gra ord med dom eller skriver med dom ❀

Vi fĂ„r se hur det kommer att gĂ„ pĂ„ fredag och lördag. Skulle ju bott hos Ulrika, men det blev inget med det, men jag hoppas pĂ„ att det kommer gĂ„ bra utan hennes hjĂ€lp till och frĂ„n konserterna.
Ska ju pĂ„ Miss Li och Jill Johnson. Tur nog Ă€r jag lite bekant med Miss Li och kompis med Jill Johnson- sĂ„ jag har ju dom pĂ„ plats ❀

Nu ska jag göra mej i ordning. Har lite sovmorgon idag dÄ chefen inte jobbar idag och hennes syster hoppar in och börjar 1 timme senare, sÄ ska till jobbet nu snart.
Är osĂ€ker om scootern, men min strĂ€cka Ă€r rĂ€tt lugn och buss undviker jag för smittan och sĂ„ gott det gĂ„r.

Ha det gott. Vi hörs snart. 
(null)


Taggar: Corona, Friskis, autism, hot, personer, scooter, social fobi, stöd, vaccin;

Kommentarer :

#1: Yolanda - Aspergers syndrom, kreativitet, bipolaritet

HĂ€rligt att du utmanar din sociala fobi! :) Kram

Svar: Gör sĂ„ gott jag kan đŸ™đŸ»
Kram :)
Cecilia Kotte Eriksson

skriven

Kommentera inlÀgget hÀr :